De classis
was in de late zestiende en in de zeventiende eeuw de spil van het
gereformeerde kerkelijk leven. Zij
vormde het bestuurlijke middenniveau tussen de plaatselijke kerkenraad en de
provinciale synode. Alle zaken van enig belang kwamen in de classis aan de
orde.
In deze passage uit een studie over de Classis wordt
over ‘gereformeerd kerkelijk leven ’ gesproken. Die ‘Gereformeerde kerk’, ook
wel de ‘Kerk van de Ware Christelijke religie’ of ‘de Nederduitsch Hervormde
kerk’ genoemd, was in de Noordelijke Nederlanden de belangrijkste kerk die de
Reformatie zou voortbrengen. De ‘gereformeerde kerk’ kwam er echter niet zo
maar. Omdat de Classis Bommel dit jaar 400 jaar bestaat, kunt u dit jaar over
de geschiedenis van de gereformeerde kerk, de Classis Bommel en haar
werkzaamheden in deze lange periode van tijd tot tijd in uw kerkblad lezen. Dit eerste artikel gaat over het begin
van de Reformatie in de Nederlanden en in onze omgeving. De kern van de
Reformatie kan kort worden samengevat: Sola Gratia, Sola Scriptura en Sola Fide
(alleen Genade, alleen de Schrift en alleen het Geloof). Hierop wezen Luther en
Calvijn en dat leidde tot de breuk met Rome. Die breuk met de RK kerk, het
instituut dat met haar sacramenten en priesters het heil verzorgde, was zeer
ingrijpend, ook omdat de RK Kerk zeer nauw verbonden was met de staat. Zo
bemoeide de vorst van de Nederlanden, Keizer Karel V, zich met de benoeming van
bisschoppen. Opstand tegen de Kerk, zo besefte ‘iedereen’, bracht de
samenleving in gevaar en leidde tot onrust en conflicten. Karel V stond niet
toe dat er getornd werd aan de fundamenten van zijn Rijk. De doodstraf dreigde
voor afvalligen en zo vonden op 1 juli
1523 de eerste terechtstellingen plaats:
twee uit Den Bosch afkomstige monniken, Henricus Vos en Johannes van
Essen, beiden beschuldigd van ‘Luterye’,
werden op de Grote Markt in Brussel verbrand. Er zouden in de daaropvolgende
decennia vele aanhangers van de Nieuwe
Leer de marteldood sterven.
Het klooster van de twee omgebrachte ‘ketters’
bevond zich in Vlaanderen, in de late middeleeuwen het meest verstedelijkte
landschap in Europa. Juist in industrie- en handelssteden met hun
internationale contacten, kwamen de mensen in aanraking met nieuwe ideeën en
dus ook met ‘de Nije Leer’. In de Vlaamse steden en stadjes waren scholen, waar
de mensen leerden lezen en er waren boekdrukkers. Men sprak in huiskamers en in
herbergen over die vreemde bevrijdende boodschap dat Genade heel wat anders was
dan het kopen van een aflaat. In zo’n nieuw geschrift kon je lezen dat er geen
priesters nodig waren om je met God te
verzoenen. Het ging om Geloof. Het stond
in de Bijbel! De aanhang van de ‘Nije
Leer’ groeide, maar de leer was nog weinig vastomlijnd. Er waren ‘onbeslisten’
– de grootste groep, die geen radicale keus kon of wilde maken - ,
‘evangelischen’, ‘sacramentariërs’, ‘lutheranen’ en ‘wederdopers’. De laatsten werden vanwege
hun felle weerstand tegen de overheid en met hun plannen om Gods Rijk alvast op
aarde te stichten, het ergst vervolgd. Opvattingen over het Avondmaal en hoe
zich op te stellen tegenover een overheid die zo onbarmhartig de ‘Nije
Leer’ bestreed, brachten scheiding. Het Bloedplakkaat (1550)
van Karel V, waarin wrede straffen werden aangekondigd, zorgde voor verdere
radicalisering. Tallozen vluchtelingen weken uit naar Londen, Norwich, Emden of
Wezel waar gemeenten met een gereformeerd karakter ontstonden. Deze vluchtelingengemeenten zijn van groot
belang geweest voor de verbreiding van de Reformatie in de Nederlanden. Niet
alleen de overtuigingen van de Calvinisten zorgden voor groei, ook hun
organiserend vermogen. In de jaren ’60 telde Vlaanderen wel zeventig
gereformeerde gemeenten die onder meer vanuit Emden van voorgangers werden
voorzien. Het calvinisme werd een ook belangrijke politieke machtsfactor.
(wordt vervolgd)
Geraadpleegde literatuur:
1. Guido Marnef, Antwerpen in de tijd van de Reformatie (Antwerpen, 1996)
2. Gerard van Gurp, Reformatie in Brabant. Protestanten en katholieken in de Meierij van 's-Hertogenbosch, 1523-1634 (Hilversum, 2013)
3. Anton Schuttelaars, Bossche Beroerten. Beeldenstorm en troebelen in 's-Hertogenbosch 1567-1567 (doct.scriptie Nijmegen 1991) 2. dln.)
4.Heiko Oberman, Luther. Mens tussen God en duivel (Kampen, 1988).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten